Hi, we zijn Infino... Psstt.. onze service is afhankelijk per regio. Pick je regio, dan krijg je content op maat.

Waar woon je?

Je kan achteraf steeds je keuze wijzigen.

Home chevron right Blog chevron right Gezondheid

APP 112 BE: de gratis app die je zo spoedig mogelijk moet downloaden!

01 januari 0001

Of je nu jong of ouder bent, iedereen zal ooit in een situatie terechtkomen waarin hij/zij contact moet opnemen met de hulpdiensten. In alle haast kan je misschien vergeten welk nummer je moet bellen om de juiste hulpdienst te bereiken. En als je rechtstreeks naar het nummer belt, krijgt de persoon aan de andere kant van de lijn enkel de informatie die je op dat moment kan geven. Daarom werd er één oplossing ingevoerd: de app 112. 

De app 112 BE: een app die levens redt 

Om zoveel mogelijk mensen te helpen, werd er een app ontwikkelt waarmee je snel en makkelijk contact kan opnemen met de belangrijkste hulpdiensten. Maar de app gaat nog een stapje verder; hij bevat alle informatie over jezelf, zodat de persoon aan de andere kant van de lijn je nog beter kan helpen.

Welke functies biedt de app jou? 

Wie kan je bereiken met behulp van de app? 

Via deze app kan je 3 belangrijke diensten bereiken: 

  • Politie
  • Brandweer
  • Ambulance. 

Zodra je de app opent, wordt iedere dienst weergegeven door middel van een pictogram. Vervolgens klik je op het pictogram dat overeenstemt met de hulpdienst die je wilt bellen. Op die manier zal je onmiddellijk worden doorverwezen met een persoon van de centrale meldkamer. 

Goed om weten: als je bijvoorbeeld nood hebt aan 2 hulpdiensten op hetzelfde moment, bijvoorbeeld de politie en een ambulance, moet je in eerste instantie de ambulance contacteren. Dat is namelijk zeer belangrijk als je medische hulp nodig hebt. Maar ook als je contact opneemt met de politie is er geen probleem! Ook de politiedienst kan het nodige doen om een ambulance naar je locatie te sturen. Maar als je, bijvoorbeeld, hulp nodig hebt bij een reanimatie, win je enkele seconden die, in sommige gevallen, zeer kostbaar zijn. 

Deze app werkt overal in België. 

Welke informatie wordt gevraagd bij het downloaden van de app? 

Als je de app installeert op je smartphone, moet je enkele vragen over jezelf beantwoorden: 

  • Je naam en voornaam,
  • Je adres,
  • Bepaalde medische gegevens (als je dat wenst). 

Je bent helemaal niet verplicht om de medische gegevens te delen. Bepaalde informatie komt echter wel goed van pas voor de hulpdiensten die tot bij jou komen. Bijvoorbeeld: zit je in een rolstoel, heb je bepaalde allergieën...? 

De troeven? 

Natuurlijk zijn er voordelen verbonden aan het gebruik van de app om de hulpdiensten te bellen! Via de app ontvangt de hulpdienst die je belt, je precieze locatie. En deze plaatsbepaling is een enorme troef! Dat is, bijvoorbeeld, het geval als je bent verdwaald in het bos of als je je op een onbekende plek bevindt en geen straatnamen kent. 

Welke andere functies biedt de app? 

Je beschikt ook over een chatfunctie. Deze chatfunctie is misschien niet altijd even snel als een telefoontje naar de hulpdienst, maar voor doven of slechthorenden is deze functie zeer handig. Bovendien is deze chatfunctie de ideale oplossing als je je in een lawaaierige omgeving bevindt of als je een slechte netwerkverbinding hebt en je gesprekspartner niet begrijpt wat je hem/haar probeert te vertellen. 

Hoe kan je APP 112 BE installeren? 

Het is heel eenvoudig! Via een goede internetverbinding heb je slechts 112 seconden nodig om de app te downloaden en je persoonsgegevens te registeren. 

Ga naar de AppStore of PlayStore, voer de zoekterm “APP 122 BE” in en klik op downloaden. Volg daarna de instructies op je scherm! 

Ik download de app via de AppStore

Ik download de app via de PlayStore

Wil je meer informatie? 

Voor alle informatie over deze app, die je op ieder moment kan helpen, surf je best  naar de website 112.be

Hier tonen we je alvast een kort overzicht van de manier waarop deze app je kan helpen.

Deel deze pagina met je netwerk

Lees ook