YouTube thumbnail

Welkom bij Infino. Gezinsbijslagen verschillen per regio van je kind(eren).

Waar woon je?

  • Vlaanderen
  • Brussel
  • Wallonie
Je kan achteraf steeds je keuze wijzigen.

Blog Kinderwens

Zwanger worden; 5 praktische tips

08 september 2023

Vijf tips om je kans op zwangerschap te vergroten

Als je een kinderwens hebt, wil je misschien zo snel mogelijk zwanger worden. Maar hoe kun je je kansen op een zwangerschap vergroten? Hier zijn vijf tips om sneller zwanger te worden.

1. Leer je cyclus kennen

Een van de belangrijkste tips om sneller zwanger te worden, is het begrijpen van je menstruatiecyclus. De cyclus kan variëren tussen 21 en 35 dagen, maar gemiddeld duurt het 28 dagen. 

De eisprong of ovulatie vindt meestal plaats in het midden van de cyclus, ongeveer 14 dagen voor de volgende menstruatie¹. Dit is het moment waarop je het meest vruchtbaar bent, want dan komt er een rijpe eicel vrij uit je eierstok die bevrucht kan worden door een zaadcel.

Je kunt je eisprong op verschillende manieren opsporen, bijvoorbeeld door je lichaamstemperatuur te meten, je baarmoederhalsslijm te observeren of een ovulatietest te gebruiken¹. Als je weet wanneer je eisprong is, kun je je seksleven daarop afstemmen en zo je kansen op een zwangerschap verhogen.

2. Heb regelmatig seks

Het klinkt misschien logisch, maar hoe vaker je seks hebt, hoe groter de kans dat je zwanger wordt. Zaadcellen kunnen tot drie dagen overleven in je lichaam, wachtend op een eicel¹. Als je dus regelmatig seks hebt, zorg je ervoor dat er altijd zaadcellen aanwezig zijn in je baarmoeder en eileiders als er een eicel vrijkomt.

Het is niet nodig om elke dag seks te hebben, want dat kan juist stressvol of vermoeiend zijn. Twee tot drie keer per week is voldoende om de vruchtbare periode niet te missen¹. Het maakt ook niet uit welk standje je gebruikt, zolang het maar prettig en comfortabel is voor jullie beiden.

3. Leef gezond

Je leefstijl beïnvloedt je vruchtbaarheid. Een gezonde levenswijze vergroot de kans op zwangerschap. Dit geldt voor zowel vrouwen als mannen.

Eet gezond en gevarieerd.

Eet genoeg groente, fruit, en volkoren producten. Ook eiwitten en gezonde vetten zijn belangrijk. Vermijd te veel suiker, zout, en verzadigde vetten².


Slik foliumzuur.

Foliumzuur verkleint de kans op aangeboren afwijkingen bij de baby, zoals een open ruggetje of een hazenlip. Begin met foliumzuur slikken zodra je probeert zwanger te worden en ga door tot de tiende week van de zwangerschap².


Beweeg voldoende.

Lichaamsbeweging is goed voor je bloedsomloop, je gewicht en je humeur. Probeer minstens een half uur per dag matig intensief te bewegen, zoals wandelen, fietsen of zwemmen².


Stop met roken.

Roken schaadt de vruchtbaarheid van beide partners. Het risico op zwangerschapscomplicaties stijgt ook². Lees ook dit artikel over het gevaar van roken voor je ongeboren kindje.


Drink met mate of liever helemaal niet.

Alcohol vermindert vruchtbaarheid en is schadelijk voor de baby. Het verhoogt ook het risico op miskramen en aangeboren afwijkingen². Lees ook dit artikel over het gevaar van alcohol voor je ongeboren kindje.

Vermijd drugs.

Drugs kunnen de vruchtbaarheid van zowel de vrouw als de man verminderen. Ze kunnen ook schadelijk zijn voor de ontwikkeling van de baby en het verhoogt het risico op miskramen en aangeboren afwijkingen².


Gebruik de methode van optimale timing.

Ken je vruchtbare dagen voor een grotere zwangerschapskans. Dit is vaak rond je ovulatie. Gebruik ovulatietests of meet je basale temperatuur. Heb elke twee dagen seks tijdens deze periode.


Vermijd stress.

Stress beïnvloedt je hormonen en vruchtbaarheid negatief. Het kan je libido ook verlagen. Vermijd stress waar mogelijk en zoek ontspanning in yoga of hobby’s.

4. Ga voor biologisch

De effecten van chemische producten op de voortplanting zijn niet volledig bekend. Sommige stoffen kunnen de hormoonbalans verstoren. Ze kunnen ook schade toebrengen aan eicellen of zaadcellen³. Kies daarom voor biologische producten zonder pesticiden, hormonen of antibiotica.

Dit advies geldt voor voeding, maar ook voor andere producten. Gebruik natuurlijke zeep, shampoo en tandpasta. Kies schoonmaakmiddelen die milieuvriendelijk zijn. Draag katoenen ondergoed zonder synthetische toevoegingen.

5. Houd rekening met medicijnen

Bepaalde medicijnen beïnvloeden mogelijk je vruchtbaarheid of die van je partner⁴. Voorbeelden zijn antidepressiva, bloeddrukverlagers, pijnstillers en antibiotica⁴. Raadpleeg je huisarts voordat je medicijnen neemt bij een kinderwens.

Ook sommige kruiden kunnen je vruchtbaarheid beïnvloeden. Dit geldt bijvoorbeeld voor sint-janskruid, ginseng, echinacea en knoflook⁴. Wees dus voorzichtig met kruiden als je zwanger wilt worden.

Bronnen
  1. Snel zwanger worden, de beste tips | Ouders van Nu. https://www.oudersvannu.nl/zwanger-worden/hoe-zwanger-worden/snel-zwanger-worden-beste-tips/.

  2. Snel(ler) zwanger worden? 7 tips - Libelle Mama. https://mama.libelle.be/zwanger/tips-om-sneller-zwanger-te-worden/.

  3. Tips om sneller zwanger te worden - volgmama.nl. https://www.volgmama.nl/sneller-zwanger-worden/.

  4. Zwanger worden tips: de 10 beste adviezen – 24Baby.nl. https://www.24baby.nl/zwanger-worden/hoe-zwanger-worden/zwanger-worden-tips/.

  5. 10x tips om sneller zwanger te worden - Zwangerenportaal. https://www.zwangerenportaal.nl/tips-om-sneller-zwanger-te-worden.

Deel deze pagina met je netwerk

Lees meer

Gezondheid

Over snotneuzen met snotneuzen

Je kent het wel. Met het vallen van de bladeren duurt het niet lang eer ook de eerste slachtoffers vallen. Jong, oud en alles ertussen; niemand ontsnapt aan de gevreesde valling.

Gezondheid

Kinderen met een handicap

Met ruim een miljard vormen personen met een handicap de grootste minderheidsgroep op deze planeet. 3 december is dus dé dag om hun behoeftes op de agenda te houden.

Gezondheid

Ontwikkeling en psychomotoriek van de baby

Je hoort vaak over de ‘psychomotorische ontwikkeling’ van kinderen. Maar wat betekent deze term eigenlijk? In dit artikel vind je alvast enkele richtingaanwijzers.