YouTube thumbnail

Welkom bij Infino. Gezinsbijslagen verschillen per regio van je kind(eren).

Waar woon je?

  • Vlaanderen
  • Brussel
  • Wallonie
Je kan achteraf steeds je keuze wijzigen.

Blog Zwangerschap

Zwangerschapsdementie: handige tips

Zwangerschapsdementie, wat was dat ook weer?

Zwangerschapsdementie is zeker geen fabeltje, maar een veel voorkomend zwangerschapskwaaltje. Dus als jij tijdens je zwangerschap je sleutels in de koelkast legt en absoluut niet meer zonder lijstje kan boodschappen doen, maak je geen zorgen, in deze blog geeft Infino je de oorzaken én tips tegen zwangerschapsdementie.

Wat is zwangerschapsdementie?

Zwangerschapsdementie blijkt uit onderzoek wel degelijk een fenomeen te zijn. Het is bewezen dat het reactievermogen en het werkgeheugen van een zwangere vrouw aangetast worden. Ook is gebleken dat zwangere vrouwen het geheugen kunnen hebben van een 60-jarige. Veel vergeten en je moeilijk kunnen concentreren horen erbij.

Wat is de oorzaak van zwangerschapsdementie?

Zwangerschapsdementie kan verschillende oorzaken hebben. Wij zetten de 4 meest voorkomende voor jou op een rij:

1. De zwangerschapshormonen 

Tijdens je zwangerschap gaan je hormonen stijgen. Er wordt veel progesteron geproduceerd om de innesteling van de bevruchte eicel te bevorderen, maar ook om de baarmoederwand gezond te houden. De vroegtijdige samentrekking van de baarmoeder kan er ook door voorkomen worden. Daarnaast wordt progesteron geproduceerd om de melkproductie op gang te brengen.

Wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat een verhoogde hoeveelheid progesteron de delen van de hersenen remt. Deze delen van de hersenen zijn verantwoordelijk voor het opslaan en ophalen van herinneringen.

Het is dus super normaal dat je hersenen niet meer werken zoals voordien. Het goede nieuws is dat daardoor de activiteit in de hersendelen voor emotionele vaardigheden juist toeneemt. En dat komt de hechting met je kindje weer ten goede.


2. Te weinig slaap

Slecht slapen komt vaak voor bij zwangere vrouwen, vooral in het 1e en 3e trimester. Tijdens je slaap wordt alle informatie verwerkt maar als dit onderbroken wordt, dan is de verwerking niet optimaal en kan je “mentale kwaaltjes” krijgen. Hoe minder oplaadtijd, hoe minder energie en hoe sneller je geheugen je in de steek laat. Een beetje zoals je telefoon dus eigenlijk.


3. Tekort aan choline

Choline, een essentiële voedingsstof, speelt een cruciale rol bij de ontwikkeling van hersendelen in de baarmoeder en vormt een belangrijke bouwsteen voor acetylcholine, een stof die betrokken is bij geheugenvorming. Wanneer je baby zich in jouw buik ontwikkelt, kan hij/zij een deel van jouw cholinevoorraad opnemen, wat invloed kan hebben op jouw geheugencapaciteiten.

Dit kun je verhelpen door regelmatig choline-rijk voedsel zoals eidooiers, rundvlees, melk, sojabonen, noten en citrusfruit te consumeren. Dit bevordert niet alleen de hersenfuncties van zowel jou als je baby, maar helpt ook om eventuele tekorten aan te vullen.


4. Stress & onzekerheid

Als jonge moeders vaak dingen vergeten, is dat volgens evolutiebiologen omdat ze zich volledig op hun baby concentreren. Het vergeten van onbenullige kleinigheden helpt hen om hun aandacht te richten op wat er écht belangrijk is: hun kleintje! Met de komst van een baby verandert er veel in het leven van een vrouw en dat brengt een hoop stress met zich mee. Je moet veel dingen regelen: kraamzorg, kinderopvang, babykamer, zwangerschapscontroles en ga zo maar door. 

Iets belangrijk om te regelen wat je niet mag vergeten is het startbedrag ('kraamgeld' in Brussel en 'geboortepremie' in Wallonië) aanvragen bij Infino. Het is dus niet vreemd dat je vooral daar mee bezig bent en andere zaken zoals werk en sociale contacten een beetje naar de achtergrond verschuiven. Dit kan ervoor zorgen dat je soms wat afwezig bent tijdens gesprekken.


Tips om zwangerschapsdementie te verminderen: 

  • Maak lijstjes van ALLES.
  • Zorg dat je altijd een notitieboekje bij de hand hebt, zo kan je dingen onmiddellijk noteren waarvan je weet: dit ga ik vergeten :-)
  • Eet vaker vette vis of omega 3 supplementen. Deze essentiële vetzuren zijn goed voor je hersenen én voor die van je baby.
  • Besteed je taken uit: vraag hulp aan je partner, familie, of vraag je poetshulp om een tijdje wat vaker te komen helpen.
  • Neem voldoende rust. Zorg ervoor dat je slaap zo optimaal mogelijk is ‘s nachts. En is het dat niet, probeer dan zo vaak mogelijk tussendoor te slapen. 
  • Lach erom en relativeer, want het is maar tijdelijk. Je hersenen zijn niet verdwenen ;-)

Wanneer zoek je best medische hulp?

Als je naast de zwangerschapsdementie bijkomende klachten hebt of als jij je echt zorgen maakt dat er meer aan de hand is, contacteer zeker je huisarts. 

En pssst, omdat je het zéker niet zou vergeten, herhalen we het graag nog even: vervolledig op twee minuten je aanvraag hieronder. Zo heb je al 1 ding dat je van je To Do- lijstje kan schrappen! ;-)

CTA

  • Startbedrag van €1.214,49
  • Stipte uitbetaling
  • Goede service
Startbedrag aanvragen

Deel deze pagina met je netwerk

Lees meer

Gezondheid

Over snotneuzen met snotneuzen

Je kent het wel. Met het vallen van de bladeren duurt het niet lang eer ook de eerste slachtoffers vallen. Jong, oud en alles ertussen; niemand ontsnapt aan de gevreesde valling.

Gezondheid

Kinderen met een handicap

Met ruim een miljard vormen personen met een handicap de grootste minderheidsgroep op deze planeet. 3 december is dus dé dag om hun behoeftes op de agenda te houden.

Gezondheid

Ontwikkeling en psychomotoriek van de baby

Je hoort vaak over de ‘psychomotorische ontwikkeling’ van kinderen. Maar wat betekent deze term eigenlijk? In dit artikel vind je alvast enkele richtingaanwijzers.